vrijdag 25 april 2008

Health Care Meets Online Social Media

Steeds meer zorgconsumenten zoeken via internet informatie over gezondheid en zorg. Daarnaast is het web een platform voor zorgconsumenten geworden die kennis en ervaringen delen en zelf informatie genereren die relevant is voor andere zorgconsumenten. Dit uit zich in het ontstaan van online communities, video’s, zorgwiki’s, medblogs, enz. Daarmee heeft het web zich ontwikkeld van louter informatievergaring (web 1.0 / health 1.0) tot web 2.0 / health 2.0.
Deze ontwikkelingen staan keurig beschreven in het rapport The Wisdom of Patients: Health Care Meets Online Social Media van de California HealthCare Foundation. Deze ontwikkelingen gaan zo snel dat vele bedrijfjes bezig zijn om nieuwe diensten te ontwikkelen die inspelen op de behoeften van zorgconsumenten. Chronische patiënten zoeken niet alleen (emotionele) ondersteuning, maar proberen ook zo veel mogelijk relevante medische kennis in online communities op te doen. Het CHCF-rapport is voorzien van vele voorbeelden van health 2.0 websites, zorgwiki’s, zorgblogs, zorgpodcasts, en zorgvideo-sharingsites.

2 opmerkingen:

Hout zei

Hey @ovar, de link naar het rapportje werkt helaas niet.
Groet!

Onno van Rijen zei

Heb ik hersteld. Kwestie van de "" verkeerd gekopieerd.