woensdag 16 april 2008

Patiënten willen online meer informatie over behandelingen

Meer dan de helft van de websites van ziekenhuizen speelt onvoldoende in op de behoefte van patiënten aan informatie. Dit blijkt uit een onderzoek van MediQuest dat de websites van alle Nederlandse ziekenhuizen en een aantal ZBC's vanuit patiëntperspectief beoordeelde.

Uit het onderzoek blijkt dat patiënten meer informatie willen over de behandelingen die een ziekenhuis biedt, wie de behandelaars zijn en hoe tevreden andere patiënten zijn.
MediQuest beoordeelde de websites vanuit drie perspectieven: vanuit een patiënt met heupartrose, een man met het vermoeden van prostaatkanker en een vrouw die kampt met urine-incontinentie. Ze zijn alledrie doorverwezen via de huisarts naar een ziekenhuis voor verder onderzoek en behandeling. De patiënten willen een keuze maken voor een ziekenhuis en zich voorbereiden op het eerste consult.

Slechts 14 procent van de ziekenhuizen geeft op haar website duidelijk aan welke behandelingen er mogelijk zijn voor prostaatkanker. Voor heupartrose (30 procent) en urine-incontinentie (51 procent) gebeurt dat veel vaker. Dat komt waarschijnlijk omdat dit aandoeningen zijn waarvoor de prijzen vrij onderhandelbaar zijn en ziekenhuizen met elkaar concurreren.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat ziekenhuizen op hun website nog weinig rechtstreeks linken naar relevante patiëntenorganisaties. Als voorbeeld van hoe het ook kan, wijst MediQuest op het UMC Groningen. Dit ziekenhuis heeft onlangs in samenwerking met de Stichting Contactgroep Prostaatkanker (SCP) haar website sterk verbeterd.

De websites zijn beoordeeld op basis van 38 criteria die betrekking hebben op de vindbaarheid, volledigheid, toegankelijkheid, openheid en betrouwbaarheid. Alle gegevens zijn in dit spreadsheet te vinden.

Geen opmerkingen: